Doorgaan naar hoofdcontent

Fresita kookt: halloumifrietjes met fattoush

Volgens nog niet goedgekeurde richtlijnen zou er voor de titel van dit bericht in hoofdletters "RECLAME" moeten komen te staan. Uitgeverij Gottmer heeft mij namelijk het kookboek "De Flexitariër" opgestuurd. Zo werkt dat met "influencers". Ik word niet betaald om te bloggen, maar af en toe krijg ik wel eens iets. In mijn geval zijn dat meestal boeken, maar ik heb ook al wel eens speelgoed gekregen (van Playmobil en van Lidl) en kledij (van JBC). Ik schrijf daar, vrijblijvend zelfs, een review over. Dus soms schrijf ik er zelfs niets over. Als ik het gekregen product toch niet zo leuk vind, of niet bij ons vind passen. Ik heb geen contract getekend waarin hoeveel ik moet schrijven, dat dat positief moet zijn of hoeveel mensen ik hiermee moet bereiken. Ik lees persberichten en catalogi van uitgeverijen, kijk wat me interesseert en vraag dan of we misschien kunnen samenwerken. Rijk word ik daar niet van, verre van. Maar er komen wel wat spullen in huis waar ik blij van word (whiiiii - boeken!!) en daar wil ik dan gerust wat reclame voor maken. Voor wat hoort wat. Dus bij deze: dit stuk is reclame. Want ik mag dat boek houden.



Ik hoop dat die regels er niet echt komen, zo streng. Dat er echt "RECLAME" voor moet staan, want erg mooi ziet dat er niet uit. Hoewel ik natuurlijk ook wel eerlijk tegenover jullie wil zijn. Maar dat kan ook wel op een esthetischere manier denk ik. Hoe dan ook. We zien wel. Dit is dus alvast reclame, voor het boek "De Flexitariër" van Uitgeverij Becht.



en nu dus: ik maakte halloumifrietjes met fattoush en dat was megalekker. En nog instagramwaardig ook.



De flexitariër is een boek met vegetarische recepten, maar bij elk recept staat wat je er eventueel van vlees of vis zou kunnen bij doen. Fijn voor de variatie. Ik vind het bijvoorbeeld handig om eten te maken voor twee dagen, en dan is het leuk om het de tweede dag net iets anders te eten.

Halloumi is hier sowieso een topper, maar ik had er nog nooit frietjes van gemaakt. Een aanrader.


Het recept:

ingrediënten voor vier personen:
  • zonnebloemolie om in te frituren
  • 375 g halloumi
  • 2 el bloem
  • 1 tl paprikapoeder
  • 1/2 tl sumak
  • 1 pittabroodje of een platbrood
  • olijfolie
  • 1/2 krop sla
  • 3 tomaten
  • 1/4 komkommer, gehalveerd en zaadlijsten verwijderd
  • 75 g radijsjes, gehalveerd of in vieren
  • 3 lente-uitjes gesnipperd
  • klein bosje peterselie, fijngehakt
  • klein bosje munt, fijngehakt
  • sap van 1/2 citroen
  • zeezout en versgemalen zwarte peper
  • 2 el granaatappelpitten
  • 1 el granaatappelmelasse
  • 4 el yoghurt
(opmerking: ik had geen sumak en geen melasse in huis, en het smaakte zonder ook al goed!).

bereiding
  • verwarm de oven voor tot 200°C
  • bestrijd het brood met olijfolie en bak het in 15 minuten goudbruin en knapperig. Laat afkoelen en breek in kleine stukjes.
  • Snijd sla, tomaten en komkommer in stukjes. Doe ze samen met radijsjes, lente-uit, peterselie en munt in een kom. Voeg citroensap, een flinke scheut olijfolie, zout en peper toe en schep alles goed door elkaar. Zet de fattoush aan de kant terwijl je de halloumi-frietjes bereidt.
  • Vul een pan of friteuse voor maximaal een derde met zonnebloemolie. Verwarm deze tot 180°C. De olie is heet genoeg als een klein stukje brood in de olie in 30 seconden goudbruin kleurt.
  • Snijd intussen de halloumi in frietjes. Meng bloem met paprikapoeder en hussel hier de halloumi doorheen. Bak de frietjes in porties in een paar minuten goudbruin. Laat uilekken op keukenpapier, verdeel over de borden en bestrooi met sumak.
  • Schep de stukjes pitabrood door de fattoush. Bestrooi de fattoush met granaatappelpitjes en besprenkel met melasse en yoghurt.


Als flexi-variant kan je er gefrituurde sardines aan toevoegen. Die maak je door 8 schoongemaakte sardines zonder kop met het bloemmengsel te bestuiven en ze 2-3 minuten te frituren. Niet geprobeerd, maar ongetwijfeld verrukkelijk.







Dit recept komt dus uit het kookboek "De flexi-tariër - de lekkerste recepten voor parttime vegetariërs" van Jo Pratt. Het is uitgegeven bij Becht.




Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe maak je een vilten verjaardagskroon?

wie niet wil knutselen maar deze kroon wil kopen, scrollt meteen door naar onderaan dit bericht! wat heb je nodig? - een paar stukken dikke vilt (een paar milimiter dik) - een naaimachine of een naald met kleurig naaigaren (bijpassend of net contrasterend) - een stukje elastiek van 1,5 cm breed en ongeveer 10 cm lang, liefst zwart of een leuke kleur - een paar cm velcro - een stukje dunne vilt of vilten cijfers (bijvoorbeeld die van Artemio ) - een stofschaar waar vind je dat? De meeste benodigdheden vind je bij Veritas  of bij de meeste naaiwinkels. De laatste keer dat ik bij Veritas was vond ik er geen dikke vilt. Die vond ik wel bij De Banier .  hoe maak je dat? 1) Ik maakte de verjaardagskroon naar dit patroon  (je kan helemaal deze handleiding volgen maar ik heb hem een beetje aangepast.) Voor het hoofd van een eenjarige blijkt het wel een beetje groot: je knipt dus best een centimeter of twee van patroondeel 2 af. Print het patroon af zo

Tiny en Cacao

Net als veel vrouwen van mijn leeftijd en veel ouder en veel jonger heb ik een beetje een zwak voor Tiny. Van de boekjes. Hoewel ik absoluut meer respect heb voor vrijgevochten jongedames zoals Pippi Langkous en Madelief (wie de verhalen van deze laatste wildebras nog niet kent: rep je naar de bib of naar de kleine, onafhankelijke boekhandel. Je kinderen zullen je dankbaar zijn. Een paar van mijn favoriete babysitkinders, die intussen al dingen doen als samenwonen met hun lief en afgestudeerd zijn, spreken er nog over: die urenlange voorleessessies in het grote bed waarbij de heerlijke humor van Guus Kuijer ons menig slappe lach bezorgde). Maar dus Tiny. Dat is een ander verhaal. Tiny heeft nooit een grote mond, doet niets wat niet mag en haar kleren zijn altijd smetteloos (en prachtig). Je kan haar hoogstens verwijten dat ze zich een klein beetje ouder voordoet dan ze is (zo legt ze in "Tiny in de tuin" samen met haar broertje een volledige tuin aan, waarbij ze bomen plant

Fresita bakt: Bananenbroodpudding met chocolade

Broodpudding met chocolade en banaan, wat ons betreft veel lekkerder dan de klassieke versie.  Broodpudding: geen beauty, maar wel lekker, en past helemaal binnen een zero waste leven! Regelmatig maken wij hier een broodpudding om restjes oud brood op te werken. We variëren wel eens met het recept en ik doe er wel eens stukjes appel of gekonfijte gember in. Dit keer besefte ik toen ik al bezig was met het brood te breken, dat er geen melk in huis was. Wel een pak chocolademelk. En omdat appels mij niet lekker lijken bij chocolademelk, besloot ik er een banaan in te doen. Ten slotte roerde ik er nog wat stukjes chocolade (ik gebruikte chocolade centen die hier nog lagen van de sint) doorheen, want alles wordt lekkerder met meer chocolade.  Bananenbroodpudding met chocolade Benodigdheden 300 g oud brood en eventueel koekjes 2 kopjes chocolademelk 5 geklutste eieren 2 bananen 1 eetlepel poeder voor vanillepudding een handvol kleine stukjes chocolade bakvorm bakpapie