Doorgaan naar hoofdcontent

De mini's lezen een stapel boeken: najaar 2018

Mijn dochters en ik zijn dol op voorlezen. Bij het slapengaan kiezen zij en ik elk een kinderboek of verhaal. We genieten daar alledrie van. Een overzicht van wat hier de laatste maanden de revue passeerde:

1. Sprookjes van overal - ThƩ Tjong-Khing



Deze sprookjesbundel is het derde deel in de reeks "De Sprookjesverteller" van ThƩ Tjong-Khing. Het is een verzameling bekende en minder bekende sprookjes uit de hele wereld. Het is een mooie uitgave met prachtige illustraties. Elk sprookje eindigt met een bespiegeling die ik een beetje belerend vind, maar het geeft soms wel aanleiding tot een klein gesprekje met de kinderen. Dat heeft wel zijn waarde, hoewel ik het eigenlijk fijner vind dat de kinderen zelf de "moraal van het verhaal" ontdekken.





Jackie vertelde me al een paar keer vol enthousiasme over "Suzie Ruzie en de stinkvinger" dat ze leerde kennen door een klasgenootje.  Suzie Ruzie is blijkbaar haar stoute achternaam verloren en heet in deze uitgave gewoon Suzie. De illustraties dragen in dit geval helemaal mee het verhaal. Kleuter Suzie gaat aan de slag met verf en penselen en herschept zo de werkelijkheid. De grens tussen fantasie en realiteit vervaagt en dat biedt stof tot nadenken voor het kinderbrein.




Ridder Florian lijkt mij een beetje een middeleeuwse voorvader van Boer Boris. De tekenaar is dan ook dezelfde en hoewel de verhalen niet door dezelfde auteur geschreven zijn, lijken er toch wel wat overeenkomsten. Het gaat om korte verhaaltjes in kwatrijnen, op rijm, met een onweerstaanbare kadans. Heel leuk om voor te lezen. Ridder Florian is een niet-zo-koene ridder met het hart op de juiste plaats. En dat gouden hart compenseert zijn gebrek aan heldenmoed volledig. Hij komt een heleboel interessante mensen tegen, zoals dat in de middeleeuwen ging: een reus, een trol, een chirurgijn, een monnik, een graaf... hij charmeert ze stuk voor stuk, en ons erbij!





EĆ©n van mijn favorieten. Op het eerste zicht sprak het boek ons niet heel erg aan. De tekeningen zijn nogal grauw, maar de personages zijn hilarisch, net als het verhaal op zich. Wij verwonderen ons vaak over het gegeven dat geitjes, Roodkapjes en grootmoeders de neiging hebben ongedeerd uit wolvenbuiken terug te keren. We vragen ons dan af hoe het eraantoe gaat binnenin zo'n wolf. In dit verhaal kom je daar achter. Als de muis wordt opgeslokt door de wolf, ontmoet hij daar de eend. Die woont daar blijkbaar al een tijdje, en heeft er zelfs een bed en een tafel. Best gezellig allemaal. Ik moet altijd heel erg lachen met de eend, die nogal kort van stof is maar al snel haar nieuwe gezelschap in de armen sluit. Ik houd van het taalgebruik, waarvoor veel lof gaat naar vertaler Edward van de Vendel. 





De muis en de muur is een filosofisch verhaal. Rond het dorp staat een hoge muur. Niemand lijkt zich daar vragen bij te stellen, behalve de muis. Nieuwsgierige ogen zien meer, dat ontdekt de muis tijdens zijn zoektocht. Het verhaal wordt prachtig ondersteund door de illustraties en het kleurgebruik. Ook de kaft van het boek is symbolisch: rondom het boek zit een wikkel met de afbeelding van een rode bakstenen muur. Neem je die papieren omslag weg, komt er een prachtige kleurrijke kaft tevoorschijn. 



Het ontstaan van het heelal en de evolutietheorie bevattelijk uitgelegd, op kleuterniveau, aan de hand van mooie tekeningen. Het boek slaagt in zijn opzet: Jackie heeft ongeveer door hoe dat zit met die oerknal en die dino's. 



Toegegeven: dit boek wordt niet zo vaak gekozen. Maar het is best wel leuk. Inger Hagerup was een schrijfster en dichteres uit Noorwegen. Ze schreef ondermeer kindergedichten en wordt wel eens vergeleken met Annie M.G. Schmidt. Mij viel echter vooral de naam van de illustrator op: Paul RenĆ© Gauguin was een Noorse kunstenaar en kleinzoon van de Franse schilder Paul Gauguin. Een boek van een overleden schrijfster en een overleden illustrator dus, maar recent vertaald door de Nederlandse Bette Westera. 



Verre van mijn favoriet. Maar Lucille houdt van de flapjes en van de herhaling in de tekst. En het spookhuisthema kwam pas weer in de belangstelling bij de kinderen doordat ze hier en daar geconfronteerd werden door uitgesneden pompoenen en andere halloween-toestanden. 

9. De hongerige trol - Elli Woollard en David Barrow


Dit grappige verhaal gaat over een trol die het eten van geiten beu is. Hij zou wel een kindje lusten, maar kindjes zijn blijkbaar veel slimmer dan geiten. Ze spelen in op de gulzigheid van de trol en zijn hem daardoor altijd te slim af! Het boek is mooi geĆÆllustreerd en dat er stukken tekst keer op keer herhaald worden valt erg in de smaak van jonge luisterende oren. 




Al heel lang een favoriet. Vier nogal brave dinokinderen spelen samen maar komen onderweg de gevreesde "gigantosaurus" tegen. De eigenwijze dino "Daan" is de held van dienst. Een deel van het succes van dit boek in ons gezin, komt door het feit dat er een kleine knuffelversie van Daan bij het boek hoort. 

Alle bovenstaande boeken zijn uitgegeven bij Uitgeverij Gottmer. Behalve "Gigantosaurus", die is van Uitgeverij De Fontein. Ik werk af en toe samen met deze uitgeverijen: zij bezorgen mij boeken, ik lees ze en blog erover. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe maak je een vilten verjaardagskroon?

wie niet wil knutselen maar deze kroon wil kopen, scrollt meteen door naar onderaan dit bericht! wat heb je nodig? - een paar stukken dikke vilt (een paar milimiter dik) - een naaimachine of een naald met kleurig naaigaren (bijpassend of net contrasterend) - een stukje elastiek van 1,5 cm breed en ongeveer 10 cm lang, liefst zwart of een leuke kleur - een paar cm velcro - een stukje dunne vilt of vilten cijfers (bijvoorbeeld die van Artemio ) - een stofschaar waar vind je dat? De meeste benodigdheden vind je bij Veritas  of bij de meeste naaiwinkels. De laatste keer dat ik bij Veritas was vond ik er geen dikke vilt. Die vond ik wel bij De Banier .  hoe maak je dat? 1) Ik maakte de verjaardagskroon naar dit patroon  (je kan helemaal deze handleiding volgen maar ik heb hem een beetje aangepast.) Voor het hoofd van een eenjarige blijkt het wel een beetje groot: je knipt dus best een centimeter of twee van patroondeel 2 af. Print het patroon af zo

Tiny en Cacao

Net als veel vrouwen van mijn leeftijd en veel ouder en veel jonger heb ik een beetje een zwak voor Tiny. Van de boekjes. Hoewel ik absoluut meer respect heb voor vrijgevochten jongedames zoals Pippi Langkous en Madelief (wie de verhalen van deze laatste wildebras nog niet kent: rep je naar de bib of naar de kleine, onafhankelijke boekhandel. Je kinderen zullen je dankbaar zijn. Een paar van mijn favoriete babysitkinders, die intussen al dingen doen als samenwonen met hun lief en afgestudeerd zijn, spreken er nog over: die urenlange voorleessessies in het grote bed waarbij de heerlijke humor van Guus Kuijer ons menig slappe lach bezorgde). Maar dus Tiny. Dat is een ander verhaal. Tiny heeft nooit een grote mond, doet niets wat niet mag en haar kleren zijn altijd smetteloos (en prachtig). Je kan haar hoogstens verwijten dat ze zich een klein beetje ouder voordoet dan ze is (zo legt ze in "Tiny in de tuin" samen met haar broertje een volledige tuin aan, waarbij ze bomen plant

Fresita bakt: Bananenbroodpudding met chocolade

Broodpudding met chocolade en banaan, wat ons betreft veel lekkerder dan de klassieke versie.  Broodpudding: geen beauty, maar wel lekker, en past helemaal binnen een zero waste leven! Regelmatig maken wij hier een broodpudding om restjes oud brood op te werken. We variĆ«ren wel eens met het recept en ik doe er wel eens stukjes appel of gekonfijte gember in. Dit keer besefte ik toen ik al bezig was met het brood te breken, dat er geen melk in huis was. Wel een pak chocolademelk. En omdat appels mij niet lekker lijken bij chocolademelk, besloot ik er een banaan in te doen. Ten slotte roerde ik er nog wat stukjes chocolade (ik gebruikte chocolade centen die hier nog lagen van de sint) doorheen, want alles wordt lekkerder met meer chocolade.  Bananenbroodpudding met chocolade Benodigdheden 300 g oud brood en eventueel koekjes 2 kopjes chocolademelk 5 geklutste eieren 2 bananen 1 eetlepel poeder voor vanillepudding een handvol kleine stukjes chocolade bakvorm bakpapie