Doorgaan naar hoofdcontent

De Fienen

Heerlijk toch, zo'n hecht groepje madammen die om de zoveel weken eens afspreken, meestal om te eten, soms om alleen te drinken, of te dansen, of te wandelen, soms met kinderen, soms met mannen, soms met mannen én kinderen maar toch ook vaak genoeg alleen de madammen... en altijd om te babbelen. Heel veel babbelen. Meestal met meer dan één tegelijk. Heel vaak een beetje te luid. Steevast met een lach, per uitzondering ook eens met een traan. De Fienen noem ik ze. Maar dat is niet officieel gemaakt, ik denk dat ik de enige ben die ons zo noemt. Ten huize Fresita was er namelijk behoefte aan een onderscheid. Want vreemd genoeg zijn wij ook heel close met nog zo'n soortgelijk collectief. En die heten de Miekes. Wel officieel, zo noemen ze zichzelf en elkaar ook. Ik ben geen Mieke, eigenlijk is Meneer Fresita veeleer een Mieke. Hoewel niet echt, ik veronderstel omwege van zijn mannelijkheid. Maar met de Miekes gaan wij al eens op congé. En op café. En ik ken de Miekes nu bijna zo lang als ik meneer ken, een paar jaar dus. En met veel plezier. Maar de Fienen, die ken ik al veel langer. Wij kennen elkaar van bij de scouts. Allemaal. Maar wat zo gek is, is dat we, toen we nog scoutsmeisjes waren, eigenlijk helemaal niet bij elkaar hoorden. We waren wel vriendinnen, maar er waren ook nog veel andere mensen. 't Was toen ook helemaal niet nodig om dat af te bakenen, bijvoorbeeld al omdat we gewoon nooit moesten afspreken. We woonden allemaal in 't zelfde dorp, zaten te pas en te onpas in 't scoutslokaal en als we daar niet zaten, zaten we doorgaans in 't zelfde café. En als je in een dorp als het onze woont, zijn er op weekendavonden ook geen honderd fuiven waaruit je moet kiezen. Dus we schuimden samen de scouts- en chirofuiven van alle omliggende dorpen af. Maar ineens stopt dat hè. Ineens kom je elkaar niet meer vanzelf tegen, en dan moet je afspreken. Ik heb me daar nog een tijdje tegen verzet: daar was ik nog niet klaar voor. Ik kon het niet echt verkroppen dat we elkaar niet meer vanzelf tegenkwamen, aan de toog of op de dansvloer. Koken voor vriendinnen en klagen over lieven, dat was niet aan mij besteed. Maar plots dan zwicht je toch, en dat heb ik me nog niet beklaagd. Want het is nu eenmaal niet anders hè. Van de acht Fienen wonen er nog maar twee in dat dorp. Drie wonen er niet zo ver vandaan. Twee wonen er een beetje verder vandaan en ééntje nog wat verder. En die laatste ben ik - Brussel is best wel ver van het dorp. Maar dat valt ook wel mee. Amper een uur nadat ik gisteren afscheid nam, lag ik al in mijn Brusselse bed. Dus daar moet ik het niet voor laten. Want wat kijk ik er elke keer weer naar uit.



En neen, wij zijn geen pijprokers. Maar voor ne foto mag ne mens al eens zot doen. Deze foto is trouwens al een jaar oud. Sommigen van ons zien er intussen alweer een beetje anders uit. Een fien gaat al eens graag naar de coiffeur. Drie van ons hebben op dat jaar tijd een kind gekregen. Alledrie een meisje. Mira, Louise en Billie. Schoon hè. We hadden nog niet zoveel meisjes; alleen Ella en Fien (en dat is dan de enige échte Fien). De jongens waren tot voor kort een pak beter vertegenwoordigd, met Theo, Otto, Felix, Leon en Bas. Maar nu is het dus eerlijk verdeeld, vijf tegen vijf. (benieuwd wanneer en door wie het evenwicht verstoord zal worden.)

Reacties

  1. Zo herkenbaar. Ik heb ook Miekes en Fienen, maar ze heten natuurlijk niet zo.
    Wij zijn nogal gelukzakskes he.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Echte gelukzakskes :-) Ik kus mijn beide pollekes dat ik omringd mag worden door zo'n bende klassebakken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hihi, ik zie een bekend gezichtje :-)
    De wereld kan toch klein zijn :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Hoe maak je een vilten verjaardagskroon?

wie niet wil knutselen maar deze kroon wil kopen, scrollt meteen door naar onderaan dit bericht! wat heb je nodig? - een paar stukken dikke vilt (een paar milimiter dik) - een naaimachine of een naald met kleurig naaigaren (bijpassend of net contrasterend) - een stukje elastiek van 1,5 cm breed en ongeveer 10 cm lang, liefst zwart of een leuke kleur - een paar cm velcro - een stukje dunne vilt of vilten cijfers (bijvoorbeeld die van Artemio ) - een stofschaar waar vind je dat? De meeste benodigdheden vind je bij Veritas  of bij de meeste naaiwinkels. De laatste keer dat ik bij Veritas was vond ik er geen dikke vilt. Die vond ik wel bij De Banier .  hoe maak je dat? 1) Ik maakte de verjaardagskroon naar dit patroon  (je kan helemaal deze handleiding volgen maar ik heb hem een beetje aangepast.) Voor het hoofd van een eenjarige blijkt het wel een beetje groot: je knipt dus best een centimeter of twee van patroondeel 2 af. Print het patroon af zo

Tiny en Cacao

Net als veel vrouwen van mijn leeftijd en veel ouder en veel jonger heb ik een beetje een zwak voor Tiny. Van de boekjes. Hoewel ik absoluut meer respect heb voor vrijgevochten jongedames zoals Pippi Langkous en Madelief (wie de verhalen van deze laatste wildebras nog niet kent: rep je naar de bib of naar de kleine, onafhankelijke boekhandel. Je kinderen zullen je dankbaar zijn. Een paar van mijn favoriete babysitkinders, die intussen al dingen doen als samenwonen met hun lief en afgestudeerd zijn, spreken er nog over: die urenlange voorleessessies in het grote bed waarbij de heerlijke humor van Guus Kuijer ons menig slappe lach bezorgde). Maar dus Tiny. Dat is een ander verhaal. Tiny heeft nooit een grote mond, doet niets wat niet mag en haar kleren zijn altijd smetteloos (en prachtig). Je kan haar hoogstens verwijten dat ze zich een klein beetje ouder voordoet dan ze is (zo legt ze in "Tiny in de tuin" samen met haar broertje een volledige tuin aan, waarbij ze bomen plant

Fresita bakt: Bananenbroodpudding met chocolade

Broodpudding met chocolade en banaan, wat ons betreft veel lekkerder dan de klassieke versie.  Broodpudding: geen beauty, maar wel lekker, en past helemaal binnen een zero waste leven! Regelmatig maken wij hier een broodpudding om restjes oud brood op te werken. We variëren wel eens met het recept en ik doe er wel eens stukjes appel of gekonfijte gember in. Dit keer besefte ik toen ik al bezig was met het brood te breken, dat er geen melk in huis was. Wel een pak chocolademelk. En omdat appels mij niet lekker lijken bij chocolademelk, besloot ik er een banaan in te doen. Ten slotte roerde ik er nog wat stukjes chocolade (ik gebruikte chocolade centen die hier nog lagen van de sint) doorheen, want alles wordt lekkerder met meer chocolade.  Bananenbroodpudding met chocolade Benodigdheden 300 g oud brood en eventueel koekjes 2 kopjes chocolademelk 5 geklutste eieren 2 bananen 1 eetlepel poeder voor vanillepudding een handvol kleine stukjes chocolade bakvorm bakpapie