vrijdag 27 maart 2015

een lijstje op vrijdag: tien tips om gelukkig te worden

International Day of Happiness. De internationale dag van het geluk. Dat was vorige week, inderdaad. Een goede reden om daar vorige week over te bloggen. Het feit dat dat niet gebeurd is, is dan weer een goede reden om daar vandaag over te bloggen.

Want gelukkig zijn, hoe doe je dat? Volgens mij is gelukkig zijn grotendeels een keuze. Ik ben doorgaans nogal een content mens. Wat een beter woord is dan "gelukkig" denk ik. Daar begint het eigenlijk al: verwacht niet te veel. Gelukkig zijn betekent volgens mij niet voortdurend extatisch rondlopen, maar een algemeen gevoel van contentement ervaren.

En ik heb natuurlijk nogal gemakkelijk praten. Ik ben opgegroeid in een gelukkig gezin (daar heb je het al), bij ouders die elkaar graag zien, ik heb nooit honger geleden en ik ben gezond. Er is nog nooit iemand van mijn echte naasten gestorven. Ik heb een fijne baan en geweldige vriendinnen en we zijn bijlange niet arm. En ik woon met de liefste man en het schattigste kind ooit in een bruisende stad! Toch ben ik ervan overtuigd dat een pessimistischer iemand een heel ander verhaal over mij zou kunnen vertellen: nooit echt iets meegemaakt, een saaie job, een appartementje zonder parkeerplaats in een luizige stad waar het stinkt en waar er altijd lawaai is (in die stad bedoel ik dan, in ons appartement stinkt het niet en het valt wel mee wat betreft lawaai).

Ik wil maar zeggen: je kan, tot op zekere hoogte natuurlijk, wel kiezen hoe je in het leven staat. Als je iets niet leuk vindt aan je leven, verander het dan. En als je het niet kan veranderen, heeft het ook geen zin erover te blijven piekeren. Natuurlijk heeft de ene mens wel meer aanleg tot neerslachtigheid dan de andere, en natuurlijk zijn er mensen die veel meer tegenslag hebben dan anderen. Maar behoudens enkele uitzonderingen kan volgens mij iedereen wel wat contenter worden. En van contentere mensen wordt de wereld dan weer een vrolijkere plek.

Probeer elke dag een beetje tijd te maken om gelukkig te worden. Door dingen te doen die je graag doet. Een baaldag? Kies een opdracht uit onderstaand lijstje:

1. Bak een taart of koekjes en deel ze met iemand.


2. Maak een lijstje met tien dingen waarvoor je dankbaar bent.
3. Ruim op en vul een zak met spullen die je niet meer nodig hebt en schenk ze weg.
4. Speel met je kinderen. Of teken met hen of doe wat jullie samen graag doen.
5. Beweeg! Zelfs de grootste sporthater (and that would be me) moet toegeven dat je je achteraf steevast beter voelt.
6. Zoek sociaal contact op. Ga langs bij een vriend, je moeder, je broer, je oma.
7. Lees een uurtje. Een boek of je favoriete tijdschrift.
8. Leer iets. Probeer iets onder de knie te krijgen. Op langere termijn: schrijf je in voor een cursus.
9. Creëer! Met je naaimachine of je haaknaalden of potlood en papier, of desnoods met een figuurzaag of een freesmachine. 
10. Geef complimenten. Ga telkens op zoek naar iets waarover je iemand een complimentje zou kunnen maken. 

Opdracht volbracht maar nog steeds aan het balen? Kies er nog eentje.

Alle opdrachten volbracht en nog steeds niet een beetje contenter? Speciaal voor u: een bonusopdracht!

11. Dans! Zet je favoriete muziek op (vrolijke muziek!) en dans alsof niemand naar je kijkt. Bij voorkeur omdat er niemand naar je kijkt, als je dat het leuktst vindt.

En? Nog niet blij? Misschien moet je maar in je bed kruipen. Want ik weet niet hoe het met jullie zit, maar als ik moe ben, valt het leven me toch altijd wat zwaarder. Dutjes (of beter: een volwaardige nachtrust) lossen veel problemen op.

Hebben jullie trucjes die altijd werken in geval van baaldagen?


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen