dinsdag 24 oktober 2017

de strijd tegen de verkoudheid

Ik ben niet de enige: na het hoogzomerweekend vorige week beukt de herfst er nu wel stevig in. Ik veronderstel dat deze grote schommeling menig verkoudheid op zijn geweten heeft. Mijn dochters kampen al weken met massa's snot en vieze hoestjes en ik werd vrijdagnacht wakker met onverklaarbare spierpijn in nek en schouders, hoofdpijn en een verstopte neus.

Wat doe je eraan?

1) drinken!
Hydratatie is belangrijk om je lymfestelsel goed te laten werken, en dat komt je afweersysteem ten goede. Vooral water uiteraard, maar ook groene thee of een warm drankje met citroen, honing en gember kan wonderen doen.




2) rusten!
Slaap zo veel je kan. Als je werkt en/of kinderen hebt klinkt dat nogal utopisch, ik weet het. Maar toch. Zeg zo veel mogelijk andere afspraken af en kruip in je bed.


3) eten!
Neem warme, lichte, gezonde maaltijden. Soep, groenten... en zorg voor wat extra vitamines met bijvoorbeeld citrusfruit. Niet meer eten dan waar je zin in hebt. Je zou wat voedingssupplementen kunnen nemen, bijvoorbeeld vitamine C of Echinacea (voor de weerstand), maar informeer je daarover goed. Er wordt veel brol verkocht (veel zogenaamde vitamine c-supplementen zijn niet veel meer dan suiker met sinaassmaak). Vitamine D is wel een supplement dat ik zonder twijfel durf aan te raden. De meesten van ons zijn meer binnen dan buiten, en vooral nu de dagen korter worden resulteert dat in een tekort aan Vitamine D. Het wordt aangeraden voor kinderen, maar zowat elke westerse volwassene kampt ook met een tekort.

foto Pixabay


4) handen wassen!
Door je handen regelmatig en grondig te wassen zorg je ervoor dat je jezelf niet voortdurend opnieuw besmet. Als die ontsmettingsmiddeltjes voor je handen ooit van pas komen, is het nu wel. Je beschermt jezelf maar ook je medemens.


5) verluchten!
Verlucht de kamers van je huis, zet de ramen op een kier en verschoon je lakens. Kamerplanten kunnen ook helpen om de lucht schoon te houden.

foto Pixabay


6) bewegen!
Geen grote inspanningen natuurlijk, maar een paar zachte, liggende yoga-oefeningen kunnen je stijve spieren wat versoepelen.

7) spoelen!
We doen het bijna allemaal onze baby's aan, die plastic ampulletjes met zoutoplossing door hun neus jagen. Al eens bij jezelf gedaan? Een ware verschrikking, alsof iemand met een mes in je achterhoofd steekt (zo voelt het bij mij toch). En toch is het zinvol, om je sinussen met een zoutoplossing te spoelen. Maar dan moet je het dus ineens goed doen. Ik gebruik hiervoor een Rhinohorn, yoga-adepten kennen misschien het eleganter uitziende "neti-potje". Het principe is hetzelfde: een beetje zout oplossen in handwarm water en dat door je neus gieten. Als je het goed doet, voelt het aangenaam. Je maakt je neusholtes schoon en het zout heeft een ontsmettende werking.

8) warm houden!
Je lichaam kan alle energie gebruiken om te genezen. Kleed je warm aan en duffel je in met dekentjes, zodat je lijf zich over zijn temperatuur alvast geen zorgen moet maken.

9) ruiken!
Ik ken eigenlijk niets van aromatherapie maar heb altijd wel een paar flesjes etherische olie die ik bovenhaal bij verkoudheden: een paar druppeltjes munt of eucalyptus op een zakdoek of mijn hoofdkussen maken mijn luchtwegen vrij. Let op met etherische oliën bij kleine kinderen of tijdens de zwangerschap! Net als bij voedingssupplement geldt hier: informeer je goed. Volgens mij zijn ook oliën van geranium, salie, tea tree, en tijm bruikbaar bij een verkoudheid. Ga eens langs bij een natuurwinkel of een drogist en vraag ernaar. (Van salie en tijm uit de tuin maakt mijn mama ook een warm drankje bij een verkoudheid).

10) verzorgen!
De huid van je neus kan behoorlijk lijden onder al dat snuiten. Een heel klein beetje kokosolie kan wonderen doen. Dit komt ook van pas bij gesprongen lippen.








2 opmerkingen:

  1. En dan nog een fijngesneden ajuin naast uw bed zetten s nachts! Helpt mij altijd!

    BeantwoordenVerwijderen