Doorgaan naar hoofdcontent

stil op de achterbank - tips voor lange autoritten met kinderen

Ik zei het al: Wij zaten vorige week twee keer een dikke acht uur in de auto met twee pittige kinderen op de achterbank en dat viel eigenlijk enorm goed mee. Zoals beloofd: de gouden tips.


baby Jackie, drie jaar geleden!


1. Zorg voor de meest comfortabele autostoel mogelijk. Jackie is al vier en zit meestal in een stoel van groep 2, maar voor deze lange rit hebben we toch een groep 1-stoel geĆÆnstalleerd, waar ze nog net in past. Daarin kan comfortabeler slapen dan wanneer ze met de gewone autogordel wordt vastgemaakt. (Kind en Gezin legt het duidelijk uit, hoe dat precies zit met die stoeltjes).


2. Rijd wanneer jij het liefst rijdt en/of het minste file denkt te hebben. Ik weet niet hoe het met uw kinderen zit, maar de mijne zijn eerder onvoorspelbaar wat slapen betreft, zeker slapen in de auto. We overwogen even (op aanraden van velen) om 's nachts te rijden, maar ik zag het scenario levendig voor me: kinderen die geen oog dicht doen tussen 22u en 5u 's morgens. Hebben we dus niet gedaan. We vertrokken om 5u, omdat we 8 rij-uren voor de boeg hadden en ergens niet al te laat in de namiddag wilden arriveren. Dus de kinderen uit hun bed geplukt en in pyjama in de auto gedropt. Het bleek een goede beslissing. (Als je er zeker van bent dat je kinderen de hele tijd gaan slapen als je 's nachts rijdt, dan raad ik dat wel aan).


3. Het Byllan Laptopkussen van Ikea is geniaal om in de auto te tekenen, eten, spelen... Een kind van twee laat uiteraard nog heel veel op de grond vallen (maar ze amuseerde zich wel), maar voor de vierjarige werkte het echt geweldig.


4. De cadeautjestas! Voor het vertrek had ik voor elk kind enkele cadeautjes gekocht en ingepakt. Je weet zelf wel waar jouw kind het blijst van wordt. Je kan afspreken met je kinderen wanneer ze een cadeautje mogen. Die van mij hebben nog niet echt tijdsbesef, dus ze mochten een pakje als ik daar zin in had (lees "als ik een jengelbui voelde aankomen"). Enkele cadeautjes van de heenreis:






  • een blanco schriftje met een stickervel en een pennenzak (waarin wat van hun eigen tekenmateriaal). 


  • een magneetpuzzel van Djeco. (Toch minder handig dan ik gehoopt had: er zitten wel hĆ©Ć©l magneten in zo'n doos.


  • Een speel- en leerboek voor elk, aangepast aan hun leeftijd (voor Lucille komt dat dus neer op een kleurboek) - van uitgeverij Deltas
Leuk aan de handpoppen was ook om zelf een beetje "poppenkast" te spelen voor Lucille die achter me zat. Alle cadeautjes waren ook toppers tijdens de rest van de vakantie. 

Denk ook aan de terugreis als je je cadeautjestas voorbereidt! Ik was dat zo'n beetje vergeten, maar de plaatselijk Action was mijn redding. Ik ben geen voorstander van die overdreven goedkope winkels maar dit keer was ik wel blij. Voor nog geen zestien euro kocht ik voor elk een echt heel mooi kartonnen koffertje, een paar doosjes met stickers, enkele mini-kleurboekjes en een mini-my-little-pony.


5. Zorg voor gezonde maar lekkere hapjes voor onderweg. Wij zijn hier grote fan van de hapjes van Ella's Kitchen. Een (helaas beperkte) greep uit hun assortiment is ondermeer te verkrijgen bij Kruidvat en bij Colruyt. Het is wel aan te raden, zeker als je zoals wij 's ochtends vertrekt, zo lang mogelijk te wachten met hapjes en drankjes. Eens de spijsvertering van die kinderen op gang is, ga je vaker moeten stoppen voor sanitaire pauzes. 

6. Regelmatig even stoppen om de benen te strekken. In Frankrijk zijn er vele "Aires". Rustplaatsen, soms met een winkeltje en/of eetgelegenheid, soms met een speeltuintje. Er zijn online overzichtjes te vinden van de beste Aires op weg naar het zuiden. Vooral de paddenstoelenspeeltuin van Aire de Jugy spreekt tot mijn verbeelding, maar lag niet op onze route.


7. De Aires hebben doorgaans wel toiletten, maar die zijn niet altijd even netjes. Daarom is het voor kleine maar zindelijke kinderen wel een goed idee om een potje mee te nemen. Daarop lukt het vaak beter dan op een vies hurktoilet.


8. Neem wat plastic zakjes mee voor vuilnis. Zo kan je voorkomen dat je auto algauw een stort wordt vol zakdoekjes en koekpapiertjes. Bij elke stop kan je je afval dan handig in de vuilnisbakjes droppen.


Verder las ik ook wat voor en werden er liedjes gezongen in de auto. En ja, er werd ook flink geslapen.




Ik had op voorhand wat research gedaan bij ervaringsdeskundigen, dus Joke, Stefanie, Lore en Hillie: dankjewel voor jullie zalige tips! Wat wij nog achter de hand hielden maar uiteindelijk niet nodig gehad hebben:


- We leenden dvd-schermpjes om aan de stoelen te bevestigen. Ze hebben een kwartiertje gekeken. Bij de terugrit hebben we ze niet meer geĆÆnstalleerd. Ik dacht nochtans dat dat echt onontbeerlijk was. Misschien als ik dvd's voorzien had met hun eigen lievelingsfilmpjes (Peppa Pig, Masha en de Beer, Het Zandkasteel aan Zee...) - maar we hebben het dus uitstekend gered zonder.


- Ik kreeg een usb-stick met uren aan leuke kindermuziek. Zelfs zorgvuldig voor mij samengesteld, rekening houdend met mijn ernstige K3-allergie. Gek genoeg hebben we deze niet opgezet (ik durf het bijna niet te zeggen Hillie!) - en daarmee weten onze kinderen nog steeds niet dat zij iets te zeggen zouden kunnen hebben aan welke muziek en andere geluiden er uit de autoradio komen. Vinden wij toch ook wel heel wat waard. Als we ooit toch overstag gaan, heb ik alvast een lijst met aanraders: Kapitein Winokio, Kabouter Korsakov (vanaf 4 jaar) en de Heerlijke Hoorspelen van Het Geluidshuis en bij Vaderklap (die trouwens linken naar een volledige playlist op Spotify) ging het de voorbije week over Radio Oorwoud.


- Ik hield er rekening mee dat ik uiteindelijk van plaats zou wisselen met Ć©Ć©n van mijn kinderen. Jackie zou het heerlijk vinden om vooraan te zitten (en dat mag, met de kinderstoel uiteraard), en ik zou alles wat Lucille laat vallen meteen kunnen oprapen en haar een beetje entertainen. Maar ook dat is dus niet nodig geweest.


- voor spelletjes als autobingo, namen raden en woordslangen zijn Jackie en Lucille nog te klein, maar ik kan me voorstellen dat het heerlijke tijdsdoders zijn voor ouder gespuis.


Jackie twee jaar geleden, in zelf samengestelde outfit en accessoires



Zo, hop die auto in, en veel succes ermee. Ik hoor graag of je iets aan de tips gehad hebt. En ook bijkomende tips zijn altijd welkom, want in augustus doen we het nog eens (en ik geloof nooit dat mijn kinders me dat twee keer gaan gunnen, al die voorbeeldigheid). Bonnes vacances!

Reacties

  1. Het is elk jaar altijd weer een hele reis met de auto op vakantie. De kinderen zijn er dol op, maar halverwege willen ze toch echt wel graag er en niet nog een paar uur wachten. Nu hebben we een aantal jaar al een nieuwe auto een kia venga die zeer ruim van achteren is en dat vinden de kinderen heerlijk al die ruimte. Ook rijd de auto super lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een comfortabele auto is natuurlijk ook een pluspunt. Ik sta open voor samenwerkingen ;-)

      Verwijderen
  2. Wij zijn ongelooflijk fan van de hoorspelen van het Geluidshuis. Onze bib heeft er enkele te leen, en met vrienden wisselen we elke vakantie van hoorspel, zodat het nooit gaat vervelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij zijn ongelooflijk fan van de hoorspelen van het Geluidshuis. Onze bib heeft er enkele te leen, en met vrienden wisselen we elke vakantie van hoorspel, zodat het nooit gaat vervelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ken ze, en vind ze ook supertof. Maar ik denk dat mijn kinderen nog wat te klein zijn, niet? (4 en 2). Vanaf welke leeftijd zou jij de hoorspelen aanraden?

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Hoe maak je een vilten verjaardagskroon?

wie niet wil knutselen maar deze kroon wil kopen, scrollt meteen door naar onderaan dit bericht! wat heb je nodig? - een paar stukken dikke vilt (een paar milimiter dik) - een naaimachine of een naald met kleurig naaigaren (bijpassend of net contrasterend) - een stukje elastiek van 1,5 cm breed en ongeveer 10 cm lang, liefst zwart of een leuke kleur - een paar cm velcro - een stukje dunne vilt of vilten cijfers (bijvoorbeeld die van Artemio ) - een stofschaar waar vind je dat? De meeste benodigdheden vind je bij Veritas  of bij de meeste naaiwinkels. De laatste keer dat ik bij Veritas was vond ik er geen dikke vilt. Die vond ik wel bij De Banier .  hoe maak je dat? 1) Ik maakte de verjaardagskroon naar dit patroon  (je kan helemaal deze handleiding volgen maar ik heb hem een beetje aangepast.) Voor het hoofd van een eenjarige blijkt het wel een beetje groot: je knipt dus best een centimeter of twee van patroondeel 2 af. Print het patroon af zo

Tiny en Cacao

Net als veel vrouwen van mijn leeftijd en veel ouder en veel jonger heb ik een beetje een zwak voor Tiny. Van de boekjes. Hoewel ik absoluut meer respect heb voor vrijgevochten jongedames zoals Pippi Langkous en Madelief (wie de verhalen van deze laatste wildebras nog niet kent: rep je naar de bib of naar de kleine, onafhankelijke boekhandel. Je kinderen zullen je dankbaar zijn. Een paar van mijn favoriete babysitkinders, die intussen al dingen doen als samenwonen met hun lief en afgestudeerd zijn, spreken er nog over: die urenlange voorleessessies in het grote bed waarbij de heerlijke humor van Guus Kuijer ons menig slappe lach bezorgde). Maar dus Tiny. Dat is een ander verhaal. Tiny heeft nooit een grote mond, doet niets wat niet mag en haar kleren zijn altijd smetteloos (en prachtig). Je kan haar hoogstens verwijten dat ze zich een klein beetje ouder voordoet dan ze is (zo legt ze in "Tiny in de tuin" samen met haar broertje een volledige tuin aan, waarbij ze bomen plant

Fresita bakt: Bananenbroodpudding met chocolade

Broodpudding met chocolade en banaan, wat ons betreft veel lekkerder dan de klassieke versie.  Broodpudding: geen beauty, maar wel lekker, en past helemaal binnen een zero waste leven! Regelmatig maken wij hier een broodpudding om restjes oud brood op te werken. We variĆ«ren wel eens met het recept en ik doe er wel eens stukjes appel of gekonfijte gember in. Dit keer besefte ik toen ik al bezig was met het brood te breken, dat er geen melk in huis was. Wel een pak chocolademelk. En omdat appels mij niet lekker lijken bij chocolademelk, besloot ik er een banaan in te doen. Ten slotte roerde ik er nog wat stukjes chocolade (ik gebruikte chocolade centen die hier nog lagen van de sint) doorheen, want alles wordt lekkerder met meer chocolade.  Bananenbroodpudding met chocolade Benodigdheden 300 g oud brood en eventueel koekjes 2 kopjes chocolademelk 5 geklutste eieren 2 bananen 1 eetlepel poeder voor vanillepudding een handvol kleine stukjes chocolade bakvorm bakpapie