Doorgaan naar hoofdcontent

wat eten de Fresita's? weekmenu week 28

En daarmee ook het eerste weekmenu. Op verzoek, na een avondje op café met enkele vriendinnen. Toen ik zei dat wij eigenlijk maar heel zelden groenten-patatten-vlees eten. En ik het moeilijk vond om te zeggen wat wij dan wel zoal eten.

deze "chili sin bonen" stond een paar weken geleden op het menu

een overzicht van de voorbije week!


MAANDAG: bij oma / prefab groententaart
ik at op het werk, de meisjes bij mijn schoonouders en Johan ontdooide een groententaart van De Buurderij - die hebben we meestal in onze diepvries voor dit soort gelegenheden.

DINSDAG: krieltjes, bonen, tomaten, zalm
Ik ging oogsten in de moestuin van mijn papa! We aten kraakverse gebakken aardappelen, koude boontjes, tomaatjes, met zalm-uit-blik. Voor het dessert maakten we een avondwandelingetje naar Het IJskaffee.

WOENSDAG: pastabuffet
Lucille was jarig! De hele familie schoof aan voor een bescheiden pastabuffet. Een pastasalade met boontjes en feta, en eentje met zelfgerolde gehaktballetjes en mozzarella. Ik gebruikte volkorenpasta, tomaten en bonen uit de tuin van mijn papa en gehakt van Hoeveslagerij Ter Hees, gekocht via Boeren&Buren. Als dessert maakte mijn mama haar onvolprezen verjaardagstaart, met slagroom, verse frambozen, blauwe bessen en chocoladekoekjes! Feest!

DONDERDAG: restjesdag
Uiteraard was er nog pasta over. Restjesdag dus. En gazpacho uit een pak.

VRIJDAG: ratatouille met eieren
Ratatouille met 'shakshuka'-eieren, uit het fantastische boek "Super Eten voor Superkinderen". Of gewoon: Ratatouille met eieren. Zo hadden we dat nog nooit gegeten, best lekker. Courgettes uit de moestuin. En het is kermis in Diest, en iemand vertelde mij ze daar heerlijke aardbeien met chocolade verkopen, op een stokje. Dat werd dus het dessert. Onze kinderen waren grote fan.



ZATERDAG: brandnetelsoep / sla, kerstomaten en kaaskroketten
Sla, kerstomaatjes en kaaskroketten van Kaaswinkel Kilani (die hele winkel is een aanrader voor kaasliefhebbers!). En oh ja: vooraf brandnetelsoep. Geïnspireerd door Otje (waarvan we tegenwoordig hier een beetje in de ban zijn) en het boekje "Kruidentocht" van Marjolein Holtkamp.



ZONDAG: vegetarische stoofpot
Stoofpot van kikkererwten, tomaten en spinazie. Fresita-klassieker! Met een twist van meneer Fresita: met halloumi!


Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Hoe maak je een vilten verjaardagskroon?

wie niet wil knutselen maar deze kroon wil kopen, scrollt meteen door naar onderaan dit bericht! wat heb je nodig? - een paar stukken dikke vilt (een paar milimiter dik) - een naaimachine of een naald met kleurig naaigaren (bijpassend of net contrasterend) - een stukje elastiek van 1,5 cm breed en ongeveer 10 cm lang, liefst zwart of een leuke kleur - een paar cm velcro - een stukje dunne vilt of vilten cijfers (bijvoorbeeld die van Artemio ) - een stofschaar waar vind je dat? De meeste benodigdheden vind je bij Veritas  of bij de meeste naaiwinkels. De laatste keer dat ik bij Veritas was vond ik er geen dikke vilt. Die vond ik wel bij De Banier .  hoe maak je dat? 1) Ik maakte de verjaardagskroon naar dit patroon  (je kan helemaal deze handleiding volgen maar ik heb hem een beetje aangepast.) Voor het hoofd van een eenjarige blijkt het wel een beetje groot: je knipt dus best een centimeter of twee van patroondeel 2 af. Print het patroon af zo

Tiny en Cacao

Net als veel vrouwen van mijn leeftijd en veel ouder en veel jonger heb ik een beetje een zwak voor Tiny. Van de boekjes. Hoewel ik absoluut meer respect heb voor vrijgevochten jongedames zoals Pippi Langkous en Madelief (wie de verhalen van deze laatste wildebras nog niet kent: rep je naar de bib of naar de kleine, onafhankelijke boekhandel. Je kinderen zullen je dankbaar zijn. Een paar van mijn favoriete babysitkinders, die intussen al dingen doen als samenwonen met hun lief en afgestudeerd zijn, spreken er nog over: die urenlange voorleessessies in het grote bed waarbij de heerlijke humor van Guus Kuijer ons menig slappe lach bezorgde). Maar dus Tiny. Dat is een ander verhaal. Tiny heeft nooit een grote mond, doet niets wat niet mag en haar kleren zijn altijd smetteloos (en prachtig). Je kan haar hoogstens verwijten dat ze zich een klein beetje ouder voordoet dan ze is (zo legt ze in "Tiny in de tuin" samen met haar broertje een volledige tuin aan, waarbij ze bomen plant

Fresita bakt: Bananenbroodpudding met chocolade

Broodpudding met chocolade en banaan, wat ons betreft veel lekkerder dan de klassieke versie.  Broodpudding: geen beauty, maar wel lekker, en past helemaal binnen een zero waste leven! Regelmatig maken wij hier een broodpudding om restjes oud brood op te werken. We variëren wel eens met het recept en ik doe er wel eens stukjes appel of gekonfijte gember in. Dit keer besefte ik toen ik al bezig was met het brood te breken, dat er geen melk in huis was. Wel een pak chocolademelk. En omdat appels mij niet lekker lijken bij chocolademelk, besloot ik er een banaan in te doen. Ten slotte roerde ik er nog wat stukjes chocolade (ik gebruikte chocolade centen die hier nog lagen van de sint) doorheen, want alles wordt lekkerder met meer chocolade.  Bananenbroodpudding met chocolade Benodigdheden 300 g oud brood en eventueel koekjes 2 kopjes chocolademelk 5 geklutste eieren 2 bananen 1 eetlepel poeder voor vanillepudding een handvol kleine stukjes chocolade bakvorm bakpapie